Raven

TOPlist TOPlist HIT LIST

Smer hlavná stránka Ravena



Viete, ktorú hru považujem za najlepšiu vo svojej oblasti? Need For Speed 1 (Need For Speed JEDNA!!!). Nie, nie som blázon. Need For Speed priniesla na naše obrazovky nádhernú grafiku, hrateľnosť jak delo a novoty, po ktorých sa nám ani nesnívalo. Každého človeka, čo povie, že Need For Speed 1 má kvalitu kravského lajna, som ochotný verbálne a aj následne fyzicky napadnúť. Či už je to redaktor jedného nemenovaného českého časopisu (, ktorý mimochodom nemal v recenzii na NFS4 ani predstavu, čo to bolo NFS1), alebo nejaký vidiecky trotel. O tom, že pokračovanie série s poradovým číslom dva bolo, totálnym fiaskom sa ani baviť nebudeme. Ďalšie herné orgie, ktoré zaváňali benzínom vypukli pri októbrovom vydaní trojky. To bola už pecka s velkým P*E*C*K*A*. Milión áut na nete, editovateľnosť tratí a bájny engine (medium detail - plynulý na P120 + 3dFX VooDoo1! s grafikou a-lá extatický orazmus typu EVEREST ) spôsobili u mnohých hráčov výpadok z normálneho života na dosť dlho. Ja osobne som si tiež odložil CD s NFS3 na poličku vyhradenú len na tie "the Best of the Best of the Best" hry. No aj napriek 9/10 som na hre dokázal nájsť plno vecí, ktoré mali byť nutne zlepšené a neboli. Dynamické počasie, dlhé a realistické trate typu from 'point A to point B', stierače a podobne. Tiež som hre vytýkal prílišnú arkádovitosť a obtiažnosť na úrovni príkladu 1-(-1).

Ani nie po ôsmich mesiacoch tu máme ďalšie pokračovanie série Need For Speed. Hneď na úvod vám poviem, že herný boh zaplakal nad hynúcou sériou Test Drive a jeho slzy dopadnúce na zem spôsobili splodenie hry Road Challenge. Túto hru ospevujú všeci redaktori viac alebo menej renomovaných -zinov (Score, Level, Sector, všade dokonca testujú túto hru pod menom "NFS: High Stakes, pod ktorým sa u nás vôbec nepredáva...). Ja však nie. Nemám prečo. Pôvodne som tejto hre zamýšľal dať ponižujúcich a fackoidných 4/10. No potom ma premohla myšlienka, že toto je možno posledná časť Need For Speedu, akú ju poznáme dnes (to, že EA sa rozhodla skopírovať nápad so sedemdesiatymi rokmi práve z nadchádzajúcej hviezdy - DRIVERa - už asi viete) a tak som sa rozhodol nájsť na NFS4 to dobré aj tam, kde asi ani nie je. No aj napriek tomu hra odo mňa dostáva toľko koľko dostáva. MNo, ale pekne po poriadku.

AAAAAAAAAArgh. Tak teda poďme do toho. Čo ma najviac trápi je absencia nejakých nových vecí oproti trojke. Áno, je síce pravda, že hra má nové autá (navyše to nie je žiadne plus, pretože rovnaké autá a niekedy aj vo vyššej kvalite som mal už v trojke) a trate (asi 6-8 tratí), ale čo ja z toho mám, keď hrám to isté ako v trojke (sorry, nehrám to isté, ale o tom až neskôr). Vyznávači Road Challenge by mohli okamžite začať namietať, že je tu bohovský nový mód kariéry. Áno je, funguje to asi takto... Zapíšete sa do pretekov za určitý vstupný poplatok, a snažíte sa vyhrať súbor pretekov, za ktorý dostane $$$. Za tieto peniaze si potom opravujete auto, alebo si kúpite nové. Tak za prvé, kým si našporíte na nejaké poriadne auto, tak sa z vás stane starý senilný dedo, ktorému budú musieť naoperovať ruskú viagru, aby sa nezgúľal z postele, keď pôjde rýchlosťou vyššiou ako je rýchlosť jeho mozgovej odozvy na podnet z vonka. Možnosť staviť svoje auto je síce pekná, ale čo z toho, keď pretek head to head máte takmer vždy vo vrecku, ak nesúperíte s vyslovenými stíhačkami a-lá Mercedes CLK (samozrejme verzia LaManse). Je tu ešte zopár nádejných módov ako je Getaway, ale to nestojí za zmienku, pretože je to taká prkotina, ktorá takmer vôbec nezaváži. Čo má právo súložiť so cťou autorov, je aký taký závan ducha, túžiaceho po inováciách.
Nové trate? Pche. Nenechajte sa vysmiať, je síce pekné, že je tu rovnaké množstvo nových tratí ako v trojke plus staré trate z trojky, no mňa to vôbec nepotešilo. Tie trate sú prekrásne, ale sú aj strašne nereálne, arkádové a nelogické. Sú stavané akoby presne na to, že sa grupa Diablo-v SV rozhodne pretekať presne tam. Je to tak nehorázna blbosť, až to pekné nie je. Ďalšia blbosť,
OKRUHY MALI UŽ DÁVNO VYMRIEŤ!!! Počujete ma božské Electornic Arts? V-Y-M-R-I-E-Ť!!! Chápete, čo hovorím? Circuits SUXXX. Mno, nechal som sa uniesť, ale chcel som, aby tomu rozumel aj technik, ktorý im spravuje compy. Navyše na týchto okruhoch je osobných áut ako šafránu a vy máte pocit, že celá Traffic-a si dala odchod a len vy máte tu silu hrať túto hru. Veď si len predstavte môj model pretekov. Trať FROM A POINT TO B POINT, dedinský trapko štartujúci hru trápnou vlajkou, plno dedinských trotlov na ceste (a-la Midtown), z vedľajších ciest a križovatiek by prúdili ďalší samovrazi. Vy v rýchlosti rovnajúcej sa štartovacej rýchlosti stíhačky F22 by ste nezvládli zákrutu a vyleteli by ste do poľa/ spadli by ste z útesu/ utopili by ste sa v mori. Nie tak ako je to teraz, že narážate do neviditeľnej steny, ktorú trápne reprezentuje drevená ohrádka, ktorá by neudržala ani poníkov túžiacich po párení. A toto tu už aj bolo vážení. Jednu vec som už zažil, bolo to, keď som hral hru Viper Racing. Tu ste sa mohli pustiť naprieč krajinou a nič vám v tom nebránilo. Keď ste uháňali pár centimetrov od útesu, tak ste mali rozhodne gule na vlásku, pretože ste tam NAOZAJ mohli spadnúť a nielen trápne sa odraziť od zvodila a-la nfs4. No čo, ako sa vám páči moja predstava v porovnaní so samou zákrutou a zbesilým pretekaním, na ktorého konci budete aj tak tam kde ste začínali?

Bože..., kam sme sa to dostali? No ale pokračujme ďalej. Veľmi ma bolí ďalšia vec. Ako som už spomínal, mám kamaráta, ktorý si pri NFS3 nastavil Z buffering off a tiež z viditeľnosti si prepol z maximálnej (Far) na polovičnú (Medium) a išlo mu to plynule. PLYNULE! Dnes mi pri zachovaní rovnakej grafiky (mno, i keď o tom by som mohol úspešne polemizovať v neprospech NFS4) hra seká na K6-2 300mhz Riva TNT. Aj napriek tomu, že sa EA nesnažilo o nový engine, čo chápem. Tak ho týmto totálne dokazila. A teraz keď si zoberiete všetky zápory z tejto recenzie a celé to začne sekať, tak budete mať približnú predstavu o hre. Čo to má znamenať? Čo je to za podvod? Toto určite nikto nečakal. A je síce pekné, že ostatní redaktori túto hru testujú na 504mhz pentiách, ale také počítače má len zlomok z celého Slovenska.

Ďalšia vec. Určite je mnoho z vás zvedavých na to, ako to dopadlo s avizovaným poškodením, na ktorom bola takmer založená celá kampaň NFS4. Už som tu raz spomínal hru Viper Racing a spomínam ho znova. Ak chcete vidieť poškodenie, tak si pozrite práve túto hru. Ak chcete vydieť trápnu karikatúru niečoho, čo sa tvári ako poškodenie, tak si pozrite NFS4. Celé sa to zvrhlo na nechutnú arkádovitosť, ktorá má s realitou spoločné už len značky zúčastnených vozidiel. Veď keď v plnej rýchlosti vletím do múru, tak má nastať výbuch a reštart preteku. Nie, vy narazíte do múru, vznesiete sa meter do výšky, spadnete na zem, zaradíte spiatočku a idete ďalej. Toto je to ich poškodenie? Nech si ho berú naspäť.

Akosi začínam zisťovať, že už nemám o čom hovoriť. Našťastie tu boli zachované niektoré pozitívne veci z trojky ako je split screen a podobne, ale nie je toho veľa. Ako vidíte, zdrbať som to zdrbal pekne. Musím vás však upozorniť, že proti NFS nič nemám a až do teraz som bol veľký fan tejto série. Electronic Arts ma však začínajú presviedčať, že už sa im neoplatí veriť v ďalšom projekte, ktorý sa bude volať Need For Speed: Motor City. Ja však dávam svoje sympatie do DRIVERa od Reflections. Toť vsjo...

ZOLLINO

NÁZOV: Need For Speed IV: Road Challenge
TYP: NFS autá
VÝROBCA: EA
DISTRIBÚTOR: EA
OPERAČNÝ SYSTÉM: Okná9x
ODPORÚČANÝ KONFIG: P333, 64MB RAM, 16MB graf. akcelerátor
3D KARTA: Direct3D
ZHRNUTIE: "Ou God..."

5/10

Názor.



ONDREW

Tož, nedá mi, aby som nenapísal názor aj na túto závodnú hru. NFS4. Jednými zatracovaný, inými vychvalovaný až do nebies. Kde je pravda? Ako vždy - v strede toho všetkého. Áno, je jasné, že štvorka je iba prachsprostým apdejtnutím trojky. Áno, je pravda, že v nej pribudlo len minimum inovácií. Áno, je pravda, že... a takto by sme mohli pokračovať donekonečna. Priemer-nadpriemer. Lenže napriek tomu všetkému som sa pri štyrke celkom dobre zabavil. Nie, tým nechcem povedať, že za to stojí. Ak máte doma zakúpenú trojku, bohate si s ňou vystačíte. Hardwarové nároky síce podľa mňa až tak drasticky nestúpli, ako to opisuje Zollino, ale na druhej strane prečo aj? Veď endžin je totožný s predchádzajúcim dielom, takže... Hádam každému z vás je jasné, že pri tomto projekte nešlo o nič iné, len o prachy. Prachy, prachy a prachy. Tie dnes vládnu svetom a vládnu aj v svete herného priemyslu. Práve preto musím byť neúprosný a NFS4 udeliť iba priemerné hodnotenie, aj keď v kútiku duše si k nemu pridávam malú jednotku, pretože predsa len... níd for spíd je klasika.

5/10