R A V E N 7
HIT LIST TOPlist Smer hlavná stránka Ravena


Knights and Merchants

Warning!!! This is only Settlers clone. Don't use it on your computer.


Aha, tak už mám ten Knights & Merchants.... Čo? Ty si sa na to tak tešil? .... Nieeeee, ale ono to nie je zas tak dobré jak si si myslel.... Ale hej, podobá sa to na Settlerov, ale..... Vieš, čo? Prečítaj si v Ravene recenziu.

Tak toľko sa podarilo získať SISke z môjho dôverného rozhovoru o novej gejme Knights & Merchants. Mnohí z nás sme túto hru očakávali pekne dlho a napäto, veď poslední settleri nás obšťastnili už pekne dávno. A táto hra má k nim tak blízko.... Bohužiaľ, až nebezpečne blízko. A to je aj hlavným úrazom tejto hry.

Akýsi príbeh tu môžeme nájsť, ale na čo, keď to bude komplikovať život nielen mne, ale aj vám. No zhruba tu ide o to, čo v Settleroch II. Treba dobyť okupované územie a potom ďalšie a ďalšie a tak ďalej až do zblbnutia. Celé to všetko začína sympatickým chaosom, v ktorom sa miešaju vaše slabé jednotky s vycvičenými protivníkovými, ktorému nerobí žiaden problém vypnúť jedného vášho vojaka za jednu sekundu. Túto jasnú prehru zachránia iba veľké posily, ktoré systémom presily nakoniec pobijú zákerných útočníkov. A aká je úloha v tejto misii? No predsa pobiť všetkých vašich nepriateľov, ktorí sa od vás líšia iba farbou. No, ono by to nebolo také zlé, keby to bola len táto jedna misia a ostatné by už mali nejaké rozumnejšie poslania. Ale ono nič, baskúda jedna. Vy máte za úlohu v každej misii dostať nepriateľa buď do neba, alebo preč z územia. Je síce pravda, že boj tu môžete oveľa viac ovplyvňovať ako v predchádzajúcich Settleroch. No od druhých osadníkov už uplynuli takmer dva roky a bolo by nehorázne skopírovať ešte aj boj z SII. Ale pekne po poriadku. Nebudem sa tu rozpisovať, čo všetko je tu okopírované, ale skôr čo nie je. Myslím, že to bude rýchlejšie.

Cestičky, áno tie známe cestičky s vlajočkami tu nie sú. Ten super systém chlapci z Topware (strojcovia realtime stratégie Earth2140) neokopírovali. Ak by to boli spravili, odsúdili by sa na 0 z 10. Použili teda obyčajný zásobovací systém z klasického života. Horár setne strom, nosiči si ho odnesú do píly, odtiaľ dosky putujú do skladu a odtiaľ potom na stavbu. Jednoduché a tak ako to poznáme.... tak ako to poznáme zo Settlerov 2. Sú tu klasické budovy ako Farmy, Pevnosť, atď. No autori mali aj trocha IQ a povedali si, že by nebolo na škodu dokresliť pár budov naviac, veď by to predsa nemusela byť až 101% kópia. Takže okrem pôvodných a známych budov tu stretnete napríklad školu (nóó s tým IQ to zas nebude až také rúžové), kde si musíte každé povolanie najskôr naučiť jedného mužíčka. Na to musíte obetovať jednu pokladnicu, ktoré však nie je problém získať. Buď ich už máte od začiatku, alebo sa okolo v horách nachádza toľko zlata, že nie je potrebné robiť si nejaké starosti o zlato. Ďalšou odlišnejšou budovou môže byť Metalurg, ale je to len výkrik do tmy. TOTO VŠETKO TU UŽ BOLO!!!

Jednu vec, ktorú naozaj môžem pochváliť, je, že je tu oveľa prepracovanejší systém bojov, ktorý som už spomínal niekde hore. Na výber máte asi zo siedmich jednotiek, ktoré sa zoskupujú do jednotlivých skupiniek, ktoré môžete peskupovať, otáčať, rozdeľovať a aj spájať. Je tu cítiť aj zápach akejsi stratégie, v ktorej treba každý typ jednotky využívať naplno. Neskôr sa naučíte, ako treba rozostaviť jednotky po bojovom poli, aby ste to mali v kapse. Ale aj napriek tomu mám taký pocit, že to nie je všetko, čo sa dalo z bojov vytiahnúť.

Grafika. No ta nepodporuje 3Dfx. Nevadí, aspoň to bude detailné. Nó ono to je detailné. Veď rozlíšenie 1024X768 má dačo do seba. Problém je v tom, že ono je to nejaké pomalé. Nie pomalé ako, že mám pomalý stroj, ale pomalé enginovo. Pomalý rederovaný engine sa mi nepáči. Budovy a stromy sú nakreslené a postavičky sú renderované. Nedá sa s tým nič robiť, mne sa to nepáči. Navyše medzi postavičkami som nenašiel ani jednu ženu, ktorá by sa starala o blaho vojakov. Dúfam, že už v Settleroch3 také niečo bude. Zvuky sú také nejaké chudé, ale proste klasika: buch, bum, krá krá, jeb, cink. Veď to poznáte.

Chtiac, či nechtiac som sa dostal k verdiktu a ten nie je ktovieako kladný pre Knights & Merchants. Je to kópia, totálna kópia. A to nie je dobre. Povedal by som, že je to až tragické okopírovať fenomén menom Settlers. Viete, čo? Nekúpte to. Počkajte si na tretích Settlerov, bude to oveľa väčšia nakladačka ako toto tu.

ZOLLINO

NÁZOV: KNIGHTS 'N' MERCHANTS
TYP: REAL TIME aliaz SETTLEROVKA
VÝROBCA: TOPWARE
DISTRIBÚTOR: JRC
OPERAČNÝ SYSTÉM: MS WIN95
ODPORÚČANÝ KONFIG: P166, 32MB RAM (+/-)
3D KARTA: NIC
ZHRNUTIE: I keď má priemerné hodnotenie, tak si počkajte na Settlers 3.

6/10


ONDREW

No... áno, hral som Settlerov. Áno, veľmo, veľmo som očakával Knights & Merchants (K&M) a áno, PÁČILI sa mi. Viem, je to kópia, lenže na to si už musíme zvykať. Originálne projekty už zrejme nenájdeme ležať pod každým stolom obloženým palacinkami (prepáčte, že sem pchám moje obľúbené jedlo, ale práve som dostal chuť na takú dobrú palacinku s jahodovým lekvárom...mľask, mľask). Veď si len zoberte, že za posledné obdobie medzi nás prikvitla jedna jediná originálna gamesa, a to Rainbow Six. Okrem toho, K&M mi po tej dlhej pauze od vydania Settlákov padol náramne dobre. Dokonca som si pri ňom tak oddýchol, ako už dávno nie. Je to oddychovka. Oddychový je pohľad na milé postavičky pracujúce od rána do večera, rovnako oddychovo pôsobí malá kačička plávajúca po rieke, oddychovo na mňa vplývajú hýbajúce sa stromčeky... a tak ďalej a tak ďalej. Nehovoriac o tom, že pri K&M som totálne zabudol na čas a až o také dve hodiny ma z oddychovania vyrušil telefonát Ondrewa Ondrewovského, ktorý do telefónu mlel čosi o nejakej lokomotíve.
Preto ak aj na vás pôsobia tieto hry ukľudňujúco a nevydržíte čakať na Settlers trojku, môžete to skúsiť s K&M, aj keď Zollino so mnou zrejme nebude súhlasiť. Čo už. Názory sa rôznia.

9/10


Cache
Súhlasím s Ondrewom. Na 100%. Ja osobne príliš ertéeska nehrávam, ale Settlers2 ma nehorázne chytili. Keď som sa dozvedel o Rytieroch a Obchodníkoch, nevedel som sa ich dočkať. Osobne na nich nachádzam tiež zopár chybyčiek. Napríklad, keď robotník nič nerobí, alebo čaká na materiál, určite sa v reále oprie o lopatu, alebo mi chýba trochu zrušenie jednotiek. Keď si totiž vyrobíte veľa robošov, už sa ich nikdy nezbavíte, len vám stále konzumujú výrobky vašich pekárov, alebo mäsiarov. Ale na druhú stranu vychvaľujem boje, lebo oproti S2 sa dajú panáčikovia ako-tak ovládať (v S2 sa postavili do rady a keď prišiel lepší protivník, tak ich postupne skosil). Nuž, môj názor viete (a Zollina môže roztrhnúť...).

9/10