Raven8

TOPlist TOPlist HIT LIST
Smer hlavná stránka Ravena


Nadpis Populous: The Beginning.


Náš svet a vesmír je plný zázrakov. Stretávame sa s nimi každý deň. Ráno vidíme východ slnka, po oblohe plávajú olaky, vzduch je čistý a svieži. Večer slnko opäť zapadá a na nebi sa objavujú prvé hviezdy, ktoré neskôr posejú celý obzor. Toto všetko sa deje okolo nás, stačí len zodvihnúť hlavu, na chvíľu zabudnúť na okolitý zhon, a uprieť zrak na tieto zázraky. Často chodíme medzi ostatnými ľudmi s lebzňou plnou chaotických myšlienok. Vtedy sa treba zastaviť a hodiť pohľad na oblohu, kde môžeme nájsť veľa zvláštnych a ukľudňujúcich vecí. Koľkokrát som aj ja, človek obivujúci prírodné krásy a obľubujúci atmosferiku, reagoval podobným spôsobom. Keď vidím na nebi oblaky vytvárajúce Bomba. obrazce od výmyslu sveta, ožiarené červeným svetlom zapadajúceho slnka, neviem pochopiť, ako môže vo svete vládnuť taký chaos. Prečo sa aj ostatní ľudia raz za čas nepozrú hore? Stačí napríklad kráčať lesom a pritom sa dívať priamo na koruny vysokých borovíc. Skúste to a uvidíte, že to na vás zvláštne zapôsobí.

Možno nechápete prečo som hneď na začiatku začal rozprávať o veciach, ktoré len pramálo súvisia s hrou Populous 3 (nezbavím sa tohto označenia). Zdanie klame. Úvod totiž priamo korešponduje s náladou a atmosférou tejto nádhernej, mystikou zaváňajúcej gamesy. Nech lovím v pamäti ako chcem, gamesu s takýmto druhom atmosféry som ešte nehral. Len veľmi málo hier dokáže pôsobiť ukľudňujúco. Populous 3 je jednou z nich. Neburcuje v človeku agresivitu, a to ani napriek bojovo zameraným levelom. Ako to Žabáci dokázali? Možno si na pomoc pri tvorbe privolali nadprirodzené sily z inej dimenzie... alebo že by im zase pomáhal náš najväčší z nájväčších, samotný Rejvn McHavran VIII.?

Draci útočia na nepriateľkú osadu, hehehé.

Bullfrog. Firma, ktorá má svoj herný štít takmer nepoškvrený. Len jedna jedinká hra z ich produkcie bol totálny brak. Áno, je to Syndicate Wars (SW). Dodnes nepochopím ako niekto mohol tak sprzniť pokračovanie jednej z najgeniálnejších hier všetkých čias. Našťastie nám to ako-tak vynahradili Theme Hospitalom, ale ten SW im aj tak nezabudnem.
Keď kedysi dávno vyšiel prvý a druhý Populous, všetci z neho boli absolútne vedľa, preto som si aj ja povedal, že to s ním skúsim. Lenže pokus sa akosi vevydaril. Vôbec ma to totiž nebavilo, a tak zostalo len pri niekoľkých neúspešných pokusoch o pařenie. Za ten čas som sa však predsa len zmenil, preto tretí diel mám doteraz zapísaný v kalendári, ako jednu z najočakávanejších hier tohtoročnej zimy (ak nejaká vôbec bude... :-( ). Zrejme som urobil múdru vec (však už bolo načase - pozn. Rýpal vieteaký), pretože Populous: The Beginning (PTB) je... nadýchnite sa... najlepšia rílm tajmovka tohto roka. Viváááát (Slovakia... :-) )!

NIEKDE CELKOM INDE, KEDYSI VEĽMI, VEĽMI DÁVNO...

Vesmír. Šíročizný, nekonečný vesmír, s nespočítateľným množstvom hviezd a planét. Na niektoré planéty bohovia vo svojich hrách dosadili figúrky v podobe ľudí a aby to bolo napínavejšie, časti z nich dovolili zachovať s Nimi, tvorcami vesmíru, kontakt. Urobili z nich skrátka Radujúci sa súkmeňovci.

Šaman stojí hrdo medzi svojími vzývateľmi. Oprávnene - práve porazili nepriateľa.

šamanov. Šamani pomáhali svojmu ľudu prežiť a poraziť znepriateľené kmene. Už od dávneho dávnoveku si do krvi vštepovali nezmyselný zmysel pre boj. Boj neľútostný a nepochopiteľný. Prečo vlastne bojovali? Mohli sa predsa spojiť, a tak vytvoriť oveľa silnejšie spoločenstvo, s ešte silnejšiou kultúrou. Ibaže to nebolo možné. Bohovia tak raz rozhodli a čo si oni zmyslia, to sa musí stať. Vo vojne mal hlavné slovo šaman. Práve on zasadil v správnej chvíli strategický úder pomocou magických síl. Raz to bol padajúci oheň na hlavy nepriateľov, inokedy zdanlivo banálne pôsobiaci roj divých včiel a aj tornádo si vyberalo svoju daň. Ak by nezaútočili jedni, zaútočili by druhí. Platilo iba jedno pravidlo: vždy vyhral silnejší kmeň s mocnejším šamanom. Po vyhratom boji bol šaman prenesený na ďalšiu planétu, kde opäť pomáhal novému ľudu vyhrať večný boj o nadvládu nad ostatnými. Na to všetko sa dívali bohovia, ktorí uzatvárali stávky na toho alebo onoho nepriateľa... a ohromne sa pri tom zabávali...


V najlešom sa treba zastaviť. Nechcem tu rozprávať príbehy z prastarých čias. Chcel som vám len priblížiť udalosti vekov vekúcich, kedy sa nemohol hocikto stať šamanom (dnes to už nie je problém: stačí mať doma Voodoočkovský 3Dfx, zapnúť ho a hneď je z vás Voodoo šaman... heh). Celý PTB sa točí iba okolo šamana. Na začiatku úrovne sa dotyčný Voodooák teleportuje na jednu z dvatsiatich piatich planét - čo je zároveň počet levelov - a zápas o planétu môže začať. Mimochodom... nezdá sa vám, že niečo na veciach okolo šamana Šamanka. nesedí? Veď v prvých dvoch dieloch ste predsa pařili v roli boha a nie média sprostredkujúceho astrálne spojenie s bohmi. Z toho logicky vyplýva, že PTB sa vlastne odohráva pred prvými dvoma dielmi. Už aj samotný názov naznačuje niečo v tom zmysle.
Ako som spomínal, boje sú v PTB neľútostné a ich obtiažnosť sa zvyšuje priamou úmerou. Čím viac levelov máte z krku, tým tuhší sú nepriateľskí bojovníci. Šaman našťastie dostáva do daru od bohov nové a nové čary, pomocou ktorých veľmi rapídne znižuje počet obyvateľov susedného kmeňa. Tornádo, ohnivý dážď, včely, hypnóza, vytváranie močiarov, blesky, to všetko je len zlomok kúziel, ktoré časom získava. Každé pôsobí ináč a nepriatelia naň rozdielne reagujú. Ak ich naháňajú včely poskakujú a vrieskajú ako ja, keď mi padnú Wokna98čky pri dorábaní modulu, ale v prípade tornáda je to už horšie. Víchor ich strhne spolu so sebou a nakoniec šmarí do mora, kde sa načisto a definitívne utopia (v praveku zrejme o plávaní veľa nevedeli) Pôsobenie všetkých kúziel spracovali Žabáci veľmi precízne, takže je ich radosť používať.

Na grafickom endžine si dali rovnako záležať. Pripadá mi síce do istej miery známy, ale možno je podobnosť s endžinom Syndicate Wars čisto náhodná. Ak sa dobre pamätáte, aj tam bolo možné pohľad natáčať o 360 stupňov, čo dopadlo veľmi neslávne. Nech človek natáčal kameru ako chcel, videl vždy to, čo nechcel. PTB má presne taký istý kameroidný systém, ibaže prehľadnosť tentoraz dopadla na deväťdesiatdeväť percent dobre. A všetko ostatné samozrejme tiež. Endžin nám ponúka skutočný 3D terén, kde kopec je kopec a údolie údolie. Žiadna 2D plocha ako v ostatných rílm tajmovkách. Krásna obloha s letiacimi oblakmi, "zaguľatené" more s vlnami, všetko pôsobí veľmi milo a zároveň tajomne. Tak to má byť. Nezabudli ani na podporu 3D akcelerátorov, bez ktorých už asi za chvíľu nepobeží ani Tetris. Program našťastie fachčí celkom svižne aj bez neho, preto ak ho ešte stále nemáte, nemusíte kvôli tomu skákať z mosta.

Blesk z čistého neba.

Posledný obrovitanánsky klad som si nechal na záver. Čo myslíte, čo to bude? No predsa hudba! Bravó páni Žabáci. Taký nádherný hudobný doprovod som tuším ešte v žiadnej hre nepočul. Práve hudba dotvára v PTB tú mystickú atmosféru, spomínanú na začiatku. Škoda len, že muziku uložili na cédečko v podobe neprehrávateľných formátov. Za iných okolností by som ju počúval každý deň od rána do večera. To mi verte. Hudba si zaslúži hodnotenie jedenásť z desiatich... možno aj dvanásť, pre kľud duše.

Ak ste už zanevreli na real-time stratégie, Populous: The Beginning vám zaručene napraví chuť. Dokazuje, že aj xtá rílm tajmovka môže totálne vynikať spomedzi ostatných PLAG. RTS. NO. XX. Keď budete obdivne sledovať dianie na obrazovke a ešte obdivnejšie načúvať hudbe linúcej sa z reprákov, určite mi dáte za pravdu...


ONDREW



NÁZOV
POPULOUS: THE BEGINNING
TYP
REAL-TIME STRATÉGIA
VÝVOJÁR
BULLFROG
DISTRIBÚTOR
ELECTRONIC ARTS
OPERAČNÝ SYSTÉM
WOKNA 95/98
ROZUMNÁ KONFIGURÁCIA
PENTIJUM 166, 32 MB RAM
3D KARTA
DIRECT 3D
ZHRNUTIE
Bez výčitiek svedomia prehlasujem, že Populús trojka je najlepšia rílm tajm stratégia tohto roka.

10/10